Pàgines

dimarts, 3 de novembre del 2009

Exercim-los

Les persones catalanoparlants estem tan avesades a una situació de minoració lingüística o, fins i tot, d’il·legalitat i de prohibició de la nostra llengua, que trobem absolutament normal que el català no tingui una presència generalitzada en molts àmbits: el cinema, l’etiquetatge, l’atenció al públic, la televisió... I, tanmateix, el marc legal, si bé encara està lluny de ser el que cal, ens reconeix, com a mínim, el dret a ser atesos en català, el dret a utilitzar-lo en qualsevol situació i el dret a rebre tota la informació dels productes i serveis en la nostra llengua.

Així doncs, una bona manera de fer sentir la nostra veu com a consumidors és optar per empreses que respectin aquest dret, és a dir, per productes que estiguin etiquetats en català. I no us penseu que són pocs! Només cal fixar-s’hi. I si, pel motiu que sigui, n’adquirim que no ho estan, res més fàcil que enviar un correu electrònic a l’empresa demanant-los que incorporin la llengua del país en les etiquetes. I sí, ja sé que és una cosa que fa mandra, això d’anar enviant correus, de manera que he recuperat un model de carta que vaig escriure quan estava a la CAL, per si el voleu fer servir. Bé, si us he de ser francs, ara no recordo si la vaig escriure jo, si ho va fer l’amiga Marina (S!), en aquella època companya de l’entitat, o bé si ho vam fer plegats, però el fet és que, amb uns lleugers retocs que hi he incorporat, crec que pot ser ben útil. Va, que només cal fer “copiar-enganxar”!

Benvolguts/des senyors/es,
He observat amb preocupació que la vostra empresa mostra una actitud poc respectuosa envers la llengua pròpia del país, que és, també, la llengua emprada habitualment per una bona part dels vostres clients. Com bé sabeu, el coneixement de la llengua catalana és cada cop més elevat, però l’ús social en disminueix dia rere dia. La situació de la nostra llengua és, per tant, de recés.
Així doncs, cal que tots ens responsabilitzem d’aquesta situació i contribuïm, de manera individual o col·lectiva, a fer que el català sigui una llengua plenament normalitzada. És per això que us encoratjo a contribuir-hi, establint-la com a llengua vehicular de la vostra empresa i utilitzant-la en l’etiquetatge dels vostres productes i en la publicitat que feu arribar a les llars.
Si teniu alguna dificultat en l’ús, oral o escrit, del català, existeixen diverses entitats, com per exemple el servei de consultes lingüístiques del Consorci per a la Normalització Lingüística (
www.cpnl.cat), que us ajudaran a solucionar qualsevol dubte lingüístic.
Tot desitjant que la meva petició s’acompleixi el més aviat possible, aprofito l’avinentesa per saludar-vos cordialment,
Un/a client/a

2 comentaris:

  1. Doncs sí, crec que ho vam fer plegats. :)
    Afegir que, en cas de vulneració de drets lingüístics, podeu denunciar-ho a l'Agència Catalana del Consum, que és l'organisme que s'encarrega de vetllar pels nostres drets lingüístics com a consumidors. Des de fa poc es pot denunciar des de casa, mitjançant un formulari en línia. Us deixo l'enllaç:
    http://www.consum.cat/ecofin_webacc/AppJava/frontend/FRM_FULLREC_DENUNCIA_SRCAT.jsp
    Marina (S!)

    ResponElimina
  2. Comencerem a enviar correus, i si no hi ha resposta o és dolenta, serem conseqüents.

    Àngels i Manel

    ResponElimina